Jak zadbać o dobrostan cyfrowy dzieci i młodzieży?

Cyfrowy dobrostan to pojęcie, które coraz częściej pojawia się w rozmowach o zdrowiu psychicznym. Najprościej mówiąc, oznacza on stan równowagi i satysfakcji wynikający z korzystania z technologii w sposób, który nam służy, a nie szkodzi. To sytuacja, w której to my kontrolujemy technologię, a nie ona nas.

Według definicji zawartej w ebooku „Cyfrowa równowaga. Jak wspierać młodych w świecie pełnym technologii? (Kurs na Odporność 2025) cyfrowy dobrostan oznacza świadome utrzymywanie równowagi pomiędzy czasem spędzanym przed ekranem a innymi aspektami życia: snem, relacjami, odpoczynkiem czy aktywnością fizyczną*. 

Bezpłatny Ebook możesz pobrać TUTAJ

Serwis digitalwellbeing.org** dodaje, że jest to indywidualny stan, dla jednej osoby regularne korzystanie z mediów społecznościowych może być źródłem inspiracji, a dla innej powodem spadku samooceny i frustracji.

Czym jest higiena cyfrowa?

Higiena cyfrowa to stosunkowo nowe pojęcie, które narodziło się wraz z gwałtownym rozwojem technologii. Jeszcze dekadę temu nikt nie zastanawiał się nad równowagą między światem online i offline, dziś to nie tylko trend, ale konieczność.

Starsze pokolenia pamiętają czasy sprzed rewolucji internetowej i często potrafią poradzić sobie z przerwami od ekranów. Młodzi nie mają już takiego punktu odniesienia, dla nich sieć jest naturalnym środowiskiem, więc nauka higieny cyfrowej staje się niezbędnym elementem wychowania i codziennego funkcjonowania.

To zestaw codziennych praktyk, które pozwalają utrzymywać zdrową relację z technologią. Nie chodzi więc wyłącznie o ograniczanie czasu przed ekranem, ale o umiejętne korzystanie z technologii, tak aby wspierała rozwój, a nie przeciążała.

Obejmuje:

  • świadome wybieranie treści (np. unikanie fake newsów i hejtu),
  • dbanie o prywatność i bezpieczeństwo,
  • stawianie granic w kontakcie online,
  • monitorowanie emocji towarzyszących korzystaniu z internetu.

Co mówią badania o relacji młodych z technologią?

Najświeższe dane pochodzą z raportu „Nastolatki 3.0” NASK – Państwowego Instytutu Badawczego (2023)***. Wynika z niego, że młodzież w wieku 12–17 lat spędza online średnio 5 godzin i 36 minut dziennie, a w weekendy ponad 6 godzin. Co czwarty nastolatek deklaruje, że trudno mu myśleć o czymś innym niż media społecznościowe, a 6% badanych nie jest w stanie wytrzymać bez nich nawet godziny.

Jakie zagrożenia wynikają z braku higieny cyfrowej?

Dane te pokazują nie tylko skalę zjawiska, ale także mechanizmy psychologiczne związane z obecnością online. W raporcie NASK zwrócono uwagę, że dla wielu młodych internet jest głównym źródłem kontaktu z rówieśnikami, rozrywki i informacji. Staje się więc nieodzownym elementem codzienności. 

Jednocześnie badania Uniwersytetu w Chicago, opublikowane w czasopiśmie NeuroRegulation (2018)****, dowodzą, że intensywne korzystanie ze smartfonów może aktywować w mózgu podobne mechanizmy jak w przypadku substancji uzależniających, takich jak nikotyna czy opioidy. To tłumaczy, dlaczego tak trudno młodym ludziom oderwać się od telefonu, nie chodzi wyłącznie o brak silnej woli, lecz o biologicznie wzmocnione schematy zachowań. Konsekwencją może być wzrost poziomu lęku, poczucia samotności, a nawet objawy depresyjne. 

Uzależnienie i utrata kontroli

Nieustanne scrollowanie działa jak mechanizm nagrody. Im więcej bodźców otrzymujemy, tym trudniej się od nich oderwać. U dzieci i młodzieży może to prowadzić do uzależnienia, problemów z koncentracją i obniżenia motywacji do innych aktywności.

Problemy ze zdrowiem psychicznym

Coraz więcej badań wskazuje na związek między intensywnym korzystaniem z mediów społecznościowych a poczuciem samotności, lękiem i depresją. Młodzi ludzie porównują się do idealizowanych obrazów w sieci, co obniża samoocenę i rodzi frustrację.

Zaburzenia snu i problemy fizyczne

Niebieskie światło ekranów zaburza produkcję melatoniny, a korzystanie z telefonu przed snem znacząco pogarsza jego jakość. Dodatkowo długie godziny w pozycji siedzącej powodują bóle kręgosłupa, szyi i zmęczenie oczu. Krótki film „Nie śpij z telefonem!”, będący fragmentem podcastu Oprah Winfrey z gościnnym udziałem Mel Robbins, w prosty i zabawny sposób pokazuje, jak dużą różnicę może zrobić rezygnacja z urządzeń tuż przed snem i zaraz po obudzeniu.

Jak wspierać młodych w dbaniu o cyfrowy dobrostan?

Oto kilka praktyk, które mogą realnie pomóc:

  1. Świadome wybieranie treści
    Zachęcaj młodych, aby zadawali sobie pytania: „Dlaczego chcę to obejrzeć? Co mi to daje?”. To prosta metoda na uniknięcie przebodźcowania i bezmyślnego scrollowania.
  2. Ustalanie limitów i przerw
    Większość smartfonów ma wbudowane funkcje kontroli czasu ekranu. Warto z nich korzystać, np. ustalając maksymalny czas w mediach społecznościowych czy wprowadzając strefy bez telefonu (podczas posiłków, godzinę przed snem).
  3. Porządek w urządzeniach
    Zbyt wiele aplikacji powoduje chaos. Dobrym nawykiem jest regularne usuwanie niepotrzebnych programów i ograniczanie powiadomień tylko do tych najważniejszych.
  4. Aktywności offline
    Rolą dorosłych jest pokazanie, że świat poza ekranem jest równie atrakcyjny. Wspólne pasje, sport, wycieczki czy warsztaty pomagają młodym odkrywać inne źródła satysfakcji niż internet.
  5. Modelowanie zachowań przez dorosłych
    Dzieci uczą się przede wszystkim przez obserwację. Jeśli rodzice czy nauczyciele sami potrafią odkładać telefon i być obecni w relacjach, młodzi traktują to jako coś naturalnego.

Dobrostan cyfrowy to nie chwilowa moda, lecz realna potrzeba naszych czasów. Technologia jest już częścią codzienności: pracy, szkoły, relacji. Nie musimy z nią walczyć, ale możemy się jej uczyć i świadomie z niej korzystać. Kluczem jest umiejętność mądrego jej używania i osiągnięcie stanu równowagi między światem online a offline.

Dzieci i młodzież potrzebują w tym obszarze wsparcia dorosłych, zarówno w dawaniu narzędzi, jak i w byciu wzorem. Dzięki świadomym praktykom higieny cyfrowej możemy sprawić, że technologia będzie wspierać rozwój młodych ludzi, a nie go osłabiać.


* Materiał Edukacyjny Kursu na odporność “Cyfrowa równowaga Jak wspierać młodych w świecie pełnym technologii?”
** Definicja wg portalu digital wellbeing https://digitalwellbeing.org/what-is-digital-wellbeing-a-list-of-definitions/
***Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców, NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2023, https://nask.pl/magazyn/nastolatki-3-0-raport-z-ogolnopolskiego-badania-uczniow-i-rodzicow [dostęp: 7.07.2025]
****Artykuł Digital Addiction: Increased Loneliness, Anxiety,and DepressionErik Peper*and Richard HarveySan Francisco State University, San Francisco, California, USA, dostępy na portalu NeuroRegulation

Scroll to Top

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.